Tuesday, November 18, 2014

Pengalaman menyusukan anak selama dua tahun....

Alhamdulillah...berjaya jugak aku menyusukan irfan sepenuhnya selama dua tahun dan InsyaAllah masih berterusan cuma aku dah mula ajar dia minum susu formula sehari selepas besday dia aritu...

Banyak dugaan cabaran dan halangan sepanjang tempoh 2 tahun ni...masa dia berusia 22 bulan aku hampir berputus asa bila susu yg aku pump tak cukup utk hantar bekal ke taska,..pulun gak tanya otai2 kawan2...macam2 aku makan ALhamdulillah susu kembali macam biasa...bila muhasabah diri balik dapat detect yg ibu tak boleh stress...akan effect susu gak

Diantara cabaran yg aku boleh listkan
1. Tidur yang diganggu
2. kena rajin pump 4 kali sehari...takleh skip kalo tak nanti stock tak cukup
3. takleh risau...kena bertenang2 slalu
4. takleh kontrol makan...akan effect susu...
5. takleh makan sembarangan...akan effect anak..samada naik ruam atau cir bir
6. Setiap ari akan ada yg bertanya ttg barang yg aku bawak...eh byk nya barang...bawak apa tu...lap top ker...bawak bekal ker
7. risiko peti ais tak tutp rapat atau blackout...2 kali insiden ni kena kat aku...histeria aku dibuatnya...berbotol2 stock EBM terpaksa dibuang sebab cair...oh sedihnya...skali tu tak tutup rapat..skali lagi pintu tersendal dgn selipar....so setiap kali nak kuar rumah selain kena check api air kipas econ pintu dan gas kena gak check pintu peti ais
8. Susah nak wat keje bila si kecik ada skali...tgh2 wat keje kena berhenti sebab dia nak menetek...kalo ari malam lagi lar...nak tidokan dia, bg netek...dgn aku2 skali tido...bila terjaga dah pagi...Suhanallah...pinggan x basuh lagi...baju kerja xgosok lagi....susu nak kena pump jugak...dia plak dah jaga...adoyai
9. Setiap ari rutin adalah sama...4 kali pump sehari, nak gi sediakan bekal susu ke taska, sediakan beg susu bersama ice pack dan botol...balik keje simpa susu pump dan labelkan. basuh semua botol taska dan corong pump, rebus kalo rajin, keringkan botol. ish renyah la...tu aku kata kena paksa diri jadi rajin...

tu diantara cabarannya...

TETAPI

Kebaikan kelebihan yg boleh aku listkan adalah
1. Dengan izin Nya antibodi irfan kuat. jarang dapat selsema dan batuk walaupun dok taska
2. Rasa seronok bila ada yang bertanya tentang penyusuan ibu. macam kan kiter ni pakar sgt..padahal cerita dari pengalaman jer...ramai ibu2 yg tak tau yang kiter boleh full breastfeed anak wpun kiter bekerja. yang penting kiter mau dan Allah izinkan
3. Walaupun tak boleh nak diet sangat, makan aku berpada sebabnya tanak apa yg aku makan effect dia..kalo seblom ni makan durian sebiji selamba jer..tp bila menyusukan kena fikir gak kang anak kok panas...jd secara tak langsung beragak jugak la makan tu...
4. Badan pun tak naik sgt wpun makan macam...tp tak la kurus sgt...sedang2 la...
5. Walaupun dia kacau aku wat keje  tapi ini lar masanya dapat berehat sekejap dari keje yg dibuat..kekadang hb tolong sambung keje kiter...hb jugak memainkan peranan penting dalam menjayakan penyusuan susu ibu nih...
6. Aku lebih bijak menguruskan stress...bila rasa stress jer cepat2 muhasabah diri...fikirkan anak...fikirkan susu...
7. Mudah bila ari malam...compare kakak dia dulu...bila malam nak kena bgn gi dapur bancuh susu...skang ni tido malam selak jer...ni dah besar ni dia cari sendiri...abis merata aku dipanjatnya...
8. Kalo gi jenjalan pun senang...tak payah nak bawak bekal susu air termos segala...bawak mak dia ajer cukup...bila2 masa siap sedia dibancuh...
9. Baju yg dipakai jugak longgar dan menepati ciri muslimah sejati...bila nak beli baju aku akan fikirkan senang ke tak kalo nak menyusukan anak nanti sebab aku tak pernah beli nursing bra ke nursing blouse ker...sebab aku rasa mahal sgt...bukan nak pakai selai jer...bukan nak pakai baju tu jer tiap kali keluar...

Arini irfan dah 2 tahun lebih...memang niat aku nak susukan dia hingga cukup 2 tahun dan meneruskan penyusuan sampai lar aku dan dia sama2 nak berhenti...

Skang aku cuma pump sekali sehari 5oz setiap sesi...tu jer lar yg aku antar kat taska...2 minggu dah...cikgu dia cakap dia takmo minum sgt susu formula...jadi bila amik dia balik dari taska memang diterkamnya aku macam kan tak jumpa setahun..lepas gian...heheh

skang aku xbawak dah beg susu gi balik keje...beg aku tinggal kat opis...aku cuma bwk cooler bag jer

kiri cooler beg
 kanan beg susu

corong dan 2 botol spare

sebotol susu ibu sajer setiap hari...


Apa2pun pada yang masih meneruskan penyusuan ibu...teruskan dgn semangat...mana yg semangat makin merundum, kuatkan semangat...cari info cari teman cari guru...ketahuilah bahawa banyak kebaikan disebalik cabaran yg dihadapi...







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...