Tuesday, January 5, 2010

Jaundis @ dgn nama glamernya kuning

Alkisahnya, bila sampai kt kg di kuala pilah, kami disambut oleh abah yg dah sedia menunggu..tak sabar2 nak menatap wajah cucu sulungnya...





Esoknya, lawatan jururawat desa kerumah sambil berurut dgn mak bidan..



Mak aku ni tak brapa strict sgt dgn pantang nih..tp pantang lar jugak...tp tak lar sampai tak leh kuar umah..





Nurse tu kata nak kena bwk baby ke hosp sebab di syaki kena jaundis @ kuning..



Aduyai, luruh rasa ati..risau pun ada gak...











Bila bwk kt hosp, dia amik darah...anak melalak2 kt dalam yg aku ni melalak2 kt luar...bygkan lar bayi yg baru lahir 3 hari ke dunia, di cucuk pada tgnnya utk ambil darah yg tak seberapa...

doc suh balik tp kena follow up lagi esoknya..
Esoknya gi follow up terus kena refer ngan hosp besar..dianyer bacaan agak tinggi gak..merebeh lagi lar air mata ku..
aku pun masuk wad skali lar sebab nak temankan baby..

kat dlm tu mcm2 kes ada..ada sorang baby nih jantung dia terbalik..sian tul aku tgk..
Anak aku diletakkan di bawah lampu, ni diantara prosuder nya..kesian gak tgk..tp nak wat caner, nak bg elok kan...

Dok kat bawah lampu..tak pakai baju, just pakai pampers jer...kulit dia mengelupas..kesian sgt tgk


kena pakai penutup mata utk elak kena cahaya lampu yg sgt terang

nangis jer...sakit agaknya..cian baby mak...

Malam tu aku leh tido kejap2 jer..sebab dia meragam jer sepanjang malam...dlm bilik tu ada 3 baby yg lain..Skali tu nurse ty, susu badan ada ker (dia tanya sebab concern)

aku jawab ada lar skit...aku fikir kalo aku jawab byk jap gi dia suh aku susukan pulak baby yg lain..huhuhu..apa lar sampai ke situ tahap kekurangbijaksanaan aku...

Alhamdulillah keesokannya, baby aku boleh kuar wad...

So, nasihat aku kepada ibu yg anaknya kena jaundis...bg dia byk2 minum susu badan, InsyaAllah cepat sembuh..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...